dinsdag 15 september 2015

This Situation, wie ben ik eigenlijk?

In de zomer van 2012 was ik in Londen, ik bezocht met een vriendin een van mijn favoriete musea in de wereld het Tate Modern. En wat ik weet van het museum is dat er altijd grote en mooie tentoonstellingen zijn, maar ook dat in de Turbine hall er altijd een groot kunstwerk is. Er is een werk geweest van Anish Kapoor wat de gehele hal vulde (een hal bijna net zo groot is als onze Dam in Amsterdam) een werk van Ai Weiwei waarbij de hele hal gevuld was met porseleinen zonnepitten die met de hand beschilderd waren. En deze keer liep ik dus vol verwachting de turbine hall in, en ik zag niks. Ik zag wat mensen, en het eerste wat bij me op kwam was een gevoel van teleurstelling. ‘jammer, ben ik in het Tate Modern, ik kom er niet zo vaak, en zijn ze net tussen tentoonstellingen in’. Evident, ik had me niet goed voorbereid op mijn bezoek. Ik kwam naar een museum om objecten te zien, zoals ik dat gewend was. Een museum is om kunst te kijken, objecten die gemaakt zijn door mensen om andere mensen te inspireren. Als het beweegt is het een video, of een bewegend object zoals dat door Tinguely wordt gemaakt.
Na mijn wandeling door de collectie wilde ik nog even terug naar de Turbine hall om te voelen hoe mooi die plek is. En er viel me wat op. De mensen bewogen hoofdzakelijk in het zelfde patroon het leek me niet heel bijzonder, meer iets van een demonstratie, maar ik werd toch getrokken door het beeld.

Het was een grote groep, er werd gerend, gezongen, de groep liep vooruit, liep achteruit, en greep mijn aandacht. En ineens was het over, alle leden van de groep draaiden zich om en daar stond ze. Een jonge dame, die tegen me begon te praten. ‘Ik heb nog steeds regelmatig dat ik het ruik. Dat mijn moeder appeltaart ging bakken, van de appels in onze tuin. Dan gingen we ’s ochtends appels plukken, schillen en aan het eind van de middag werd het huis gevuld met de heerlijke geur van appeltaart. Ik bak zelf nooit een appeltaart, maar soms dan ruik ik het ineens weer, hoe dat rook in ons huis. Wat herinner jij je uit je jeugd?’ en daar stond ik, met mijn mond vol tanden, ik was onderdeel van een performance geworden, en het duurde zeker een minuut voor ik me dat realiseerde en dat ik wist wat te zeggen. Gelukkig werd ik gered door iemand naast me die wel direct een jeugdherinnering wist op te halen.
Toen de performance kunstenaars weer aan het wandelen sloegen ben ik naar de shop gelopen, want zoals ik ook gewend was van een goed kunstwerk is een boek, en dat boek wilde ik hebben. De bookshop medewerker kon me echter vertellen dat er niets was, maar dat ik daar in de hoek wel wat meer informatie kon krijgen. Vol hoop ging ik naar de informatiebalie, om te vragen wat ik zojuist had mee gemaakt, en wat ik kon leren. ‘It’s a work of Tino Sehgal, and it is called These Association’ dat was het. Meer kon en wilde de dame niet zeggen. Na enig doorvragen was het antwoord dat de artiest niet wil dat er over zijn werk wordt geschreven en dat er verder ook geen toelichting mag worden gegeven. Dus geen leaflets, geen boeken, geen posters, en dus ook geen aankondiging van wat ik mee maakte.
Ik ben tot sluitingstijd gebleven en ben sindsdien gefascineerd door het werk van Tino Sehgal.
Even later werd ik weer verrast door een werk bij de Biënnale van Venetië. Ook hier weer geen aankondiging, geen vermelding op het plattegrond, en weer een mateloos fascinerend werk.
Dus toen het Stedelijk Museum aankondigde dat er een Tino Sehgal tentoonstelling kwam, een jaar lang twaalf werken van Tino Sehgal, heb ik een vreugde sprongetje gemaakt. En sindsdien kom ik minimaal een keer per maand in het Stedelijk. Een museum waar ik toch al regelmatig kwam.
Ik heb me vaak de vraag gesteld hoe dat dat kan een jaar lang Tino Sehgal, ik vind het een gewaagde exercitie. En eigenlijk kan het niet, een overzichtstentoonstelling van een performance kunstenaar. Het is ondoenlijk, onmogelijk en toch bestaat het. Mede dankzij de nieuwe ambitieuze directeur van het Stedelijk Beatrix Ruf.
Gisteren was ik er weer. This situation deze keer. Bij binnenkomst keken alle kunstenaars me aan. ‘wwwwwwwwwwelcome tot this situation’ er volgde een citaat over een maatschappelijk onderwerp en de kunstenaars leken vrij te associëren op het onderwerp, tot men zich tot mij wendde ‘What do you think?” met mijn ervaring uit 2012 was ik hier een beetje op voorbereid, dus ik durfde en wist antwoord te geven. De kunstenaars bleven in een vast patroon bewegen. En terwijl ik inmiddels op de grond was gaan zitten om dit werk even in me op te nemen zag ik veelvuldig mensen om het hoekje kijken, en vervolgens niet begrijpend omdraaien. Dit werk heeft tijd nodig. En zoals ik in 2012 was denkt men wellicht, ‘Oh hier hangt niks aan de muren, hier is niks.’ En dat terwijl het werk van Sehgal wat mij betreft gisteren het meest fascinerende in het museum was. Ondanks de geweldige Zero tentoonstelling.
Op de terugweg heb ik nagedacht waarom het werk van Tino Sehgal me zo fascineert. En ik weet het niet, hoewel ik er een paar gedachten bij heb. Het werk confronteert me met mezelf. Niet altijd gaat Sehgal een dialoog aan met zijn toeschouwers, maar altijd laat hij wat te raden over. De vraag waarom, de vraag wat eigenlijk, die wordt niet beantwoord. Net zoals ik ook nooit mag vragen in welke zaal Tino Sehgal deze maand is. Net zoals ik geen boek kan vinden over zijn werk, en zoals het lastig is om te zoeken waar ik nog een werk van hem kan zien. Sehgal laat me in verwarring achter, en confronteert me met mijn eigen wil het werk te begrijpen, terwijl zijn werk juist met mij een dialoog aan gaat.
Kiss (clean version)
Een van de meest confronterende werken voor mij is het werk dat ik eerder dit jaar moch zien. Het werk Kiss brengt me in een donkere ruimte, ik zie niks, maar nadat mijn ogen enigszins gewend zijn zie ik de contouren van twee lichamen, innig verstrengeld. Wat doen ze? ‘Oeh, zijn ze aan het zoenen?’ Wil ik dit zien? Ben ik nu voyeur bij een intiem moment van twee geliefden? Wat doen ze eigenlijk precies? Hoe voel ik me nu? Wat zie ik nu eigenlijk? Waar ben ik nu onderdeel van? Ben ik dan zo’n voyeur? Dat wist ik niet van mezelf. En waarom brengt het werk van Sehgal me steeds in verwarring?
Is er dan zoveel dat ik niet van mezelf begrijp?

Ik heb nog drie maanden om het uit te vinden, want dan is ‘A year at the Stedelijk: Tino Sehgal’ voorbij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten